Algemene voorwaarden Roza Service B.V.
E-mail: info@rosakozijnen.nl
Website: rozaservice.nl
Artikel 1 - Definities
Roza Service B.V.: Roza Service B.V., gevestigd te Zeewolde, KvK-nummer 70008957.
Klant: degene met wie Roza Service B.V. een overeenkomst is aangegaan.
Partijen: Roza Service B.V. en Klant samen.
Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 - Toepasselijkheid
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Roza Service B.V..
Roza Service B.V. en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
Roza Service B.V. en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 - Prijzen
Roza Service B.V. hanteert prijzen in euro’s en inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
Roza Service B.V. mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door Roza Service B.V. vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren.
De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Roza Service B.V., geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is afgesproken.
Wanneer Roza Service B.V. en de Klant voor de dienstverlening een totaalbedrag afspreken, is dit altijd een richtprijs, tenzij schriftelijk anders is afgesproken..
Roza Service B.V. mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
Roza Service B.V. moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
Roza Service B.V. mag zijn prijzen jaarlijks aanpassen.
Roza Service B.V. zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
De consument mag de overeenkomst met Roza Service B.V. opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.
Artikel 4 - Betalingen en betalingstermijn
Roza Service B.V. mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
De betalingstermijnen die Roza Service B.V. hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Roza Service B.V. aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
Roza Service B.V. mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 5 - Gevolgen te late betaling
Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Roza Service B.V. de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Roza Service B.V..
De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Roza Service B.V. zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Roza Service B.V. op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Roza Service B.V., dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
de dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van vrijetijdsbesteding betreft
het een spoedreparatie betreft
het weddenschappen en/of loterijen betreft
de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
het een dienst betreft die met instemming van de Klant volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de Klant uitdrukkelijk heeft verklaard van zijn herroepingsrecht af te zien
De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@rosakozijnen.nl, eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van Roza Service B.V., rosaservice.nl.
Artikel 7 - Opschortingsrecht
Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 8 - Verrekening
Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Roza Service B.V. te verrekenen met een vordering op Roza Service B.V..
Artikel 9 - Verzekering
De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
zaken van Roza Service B.V. die bij de Klant aanwezig zijn
zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
De Klant geeft op eerste verzoek van Roza Service B.V. de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Artikel 10 - Garantie
Wanneer de Klant en Roza Service B.V. een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Roza Service B.V. enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
Artikel 11 - Uitvoering van de overeenkomst
Roza Service B.V. voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
Roza Service B.V. mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
De Klant moet ervoor zorgen dat Roza Service B.V. op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
Zorgt de Klant er niet voor dat Roza Service B.V. tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.
Artikel 12 - Informatieverstrekking door de Klant
De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Roza Service B.V..
De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Roza Service B.V. de betreffende bescheiden.
Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Roza Service B.V. redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
Artikel 13 - Intellectueel eigendom
Roza Service B.V. behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen en maquettes, tenzij anders is afgesproken.
De Klant mag de intellectuele eigendomsrechten in lid 1 niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Roza Service B.V. aan anderen tonen, ter beschikking stellen of op een andere manier gebruiken.
Artikel 14 - Geheimhouding
De Klant houdt iedere informatie, in welke vorm dan ook, die hij van Roza Service B.V. ontvangt geheim.
Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende Roza Service B.V. waarvan de Klant weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan Roza Service B.V. schade kan berokkenen.
De Klant neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat hij de informatie in lid 1 en 2 geheimhoudt.
De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
die al openbaar was voordat de Klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de Klant
die door de Klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht
De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 3 jaar na afloop daarvan.
Artikel 15 - Boetebeding
Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Roza Service B.V. voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
Is de Klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 1.000.
Is de Klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 5.000
Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.
Roza Service B.V. mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.
Artikel 16 - Vrijwaring
De Klant vrijwaart Roza Service B.V. tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Roza Service B.V. geleverde producten en/of diensten.
Artikel 17 - Klachten
De Klant moet een door Roza Service B.V. geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Roza Service B.V. daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Roza Service B.V. hiervan op de hoogte stellen.
De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Roza Service B.V. hierop gepast kan reageren.
De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Roza Service B.V..
Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Roza Service B.V. andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 18 - Ingebrekestelling
De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Roza Service B.V..
De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Roza Service B.V. ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 19 - Aansprakelijkheid Klant
Wanneer Roza Service B.V. een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 20 - Aansprakelijkheid Roza Service B.V.
Roza Service B.V. is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
Wanneer Roza Service B.V. aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
Roza Service B.V. is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
Wanneer Roza Service B.V. aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 21 - Vervaltermijn
Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Roza Service B.V. vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 22 - Ontbinding
De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Roza Service B.V. toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
Is de nakoming van de verplichtingen door Roza Service B.V. nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Roza Service B.V. in verzuim is.
Roza Service B.V. mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Roza Service B.V. kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 23 - Overmacht
In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Roza Service B.V. door de Klant niet aan Roza Service B.V. kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
- computervirussen
- stakingen
- overheidsmaatregelen
- vervoersproblemen
- slechte weersomstandigheden
- werkonderbrekingen
Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Roza Service B.V. 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Roza Service B.V. kan nakomen.
Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Roza Service B.V. de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
Roza Service B.V. hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Roza Service B.V. hiervan voordeel heeft.
Artikel 24 - Wijziging overeenkomst
Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Roza Service B.V. de overeenkomst aanpassen.
Artikel 25 - Wijziging algemene voorwaarden
Roza Service B.V. mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Roza Service B.V. altijd doorvoeren.
Ingrijpende wijzigingen zal Roza Service B.V. zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 26 - Overgang van rechten
De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Roza Service B.V. aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Roza Service B.V..
Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 27 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Roza Service B.V. bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 28 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Roza Service B.V. is Nederlands recht van toepassing.
De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Roza Service B.V. is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Roza Service B.V., tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 27 oktober 2023.